Умови визначення страхової вартості

У стандартній практиці страхова вартість розраховується за такою формулою:

  • загальна торгова вартість (загальна вартість вантажів) у точці відправлення на початку страхування
  • плюс витрати на страхування
  • плюс витрати, що виникають до прийому вантажів замовником
  • плюс остаточно сплачений фрахт

Загальна торгова вартість – це вартість, за якою вантаж певного роду та з певними властивостями може бути проданий за біржовою чи ринковою ціною.

Сприятлива ціна не може бути основою для обчислення страхової вартості. Це випадкова, одноразова комерційна поступка і у разі збитку застрахований не буде мати змогу купити товар за такою ж сприятливою ціною.

Остаточно сплачений фрахт – це сума, яку потрібно сплатити згідно з договором про транспортування, але без урахування результату транспортування. (Звичайний фрахт виплачується лише внаслідок прибуття вантажів на місце призначення).

Очікуваний прибуток – це прибуток, який покупець вантажу розраховує отримати в результаті подальшого продажу, обробки або поліпшення. Зазвичай очікуваний прибуток становить 10% страхової вартості вантажів і може бути застрахована лише на користь покупця.

Очікуваний прибуток, – так само як мито та фрахт та інші витрати до місця відправлення, – може бути застрахованим за особливими угодами.

Індивідуальний підхід використовується також при розрахунку страхової премії. У страхуванні вантажів, що перевозяться, немає встановленого страхового тарифу і страховик повинен індивідуально враховувати об’єктивні та суб’єктивні фактори ризику, від яких залежить розмір страхової премії.

Основні об’єктивні фактори:

  • вид товару та його упаковка (цінова категорія товару, ступінь безпеки вантажів, ступінь схильності до пошкоджень, тип вантажів: навалочні або штучні);
  • рід транспортного засобу (при повітряному транспортуванні вантажі схильні до ризику менше, ніж при транспортуванні морському);
  • стан транспортних шляхів (доріг та портів), тривалість транспортування, кількість необхідних перевантажень, пора року та кліматичні умови;
  • узгоджений обсяг покриття.

Суб’єктивні чинники ризику можуть визначатися як страхувальником так і застрахованим. Якщо навантаження здійснюється власними силами страхувальника, то від нього залежить вибір фрахтувальників та надійного вантажного персоналу, вибір оптимальної для власних вантажів упаковки. З цих причин страхувальник може оцінити свій ризик краще.

На закінчення відзначимо, що страхова вартість може зростати протягом періоду страхування через зростання ринкових цін або падіння валюти страхування та відповідного збільшення вартості вантажів, що перевозяться. Для покриття різниці між первісною страховою сумою та збільшеною страховою вартістю страхувальник може захистити свій інтерес страхуванням доданої вартості.

У стандартній практиці страхування доданої вартості не проводиться і може бути здійснене як виняток, за бажанням страхувальника.

До недавнього часу із усіх галузей страхового захисту в Україні було вилучено і страхове покриття військових ризиків

Проте, починаючи з весни цього року, в Україні запущено кілька проектів страхування

вантажів та вантажоперевезення з покриттям ризиків воєнної години.

Гарантами цих проектів виступили Велика Британія, Німеччина та США.