Види і типи контейнерів

Контейнерне перевезення вантажів – Види і типи контейнерів.

Найпоширенішим, найнадійнішим і найвигіднішим способом внутрішнього та міжнародного перевезення вантажів на сьогодні є контейнерні перевезення. Це зумовлено кількома факторами:

  • Високим ступенем збереження вантажу. Перед відправленням контейнери опечатуються, що запобігає фактам розкрадання товару в дорозі. Псування майна стає неможливим, вантаж надійно захищений від зовнішніх погодних умов і несприятливих факторів.
  • Великою місткістю контейнерів. Є можливість перевозити великі партії товару і великогабаритні вантажі.
  • Відсутністю необхідності орендувати складські приміщення.

Контейнери, як спосіб транспортування вантажів, з’явилися ще в минулому столітті і за майже сотню років експлуатації їхня конструкція піддалася змінам і вдосконаленню. Перш за все, для оптимізації процесів завантаження, вивантаження і складування розміри контейнерів були стандартизовані. Було розроблено спеціалізовані види контейнерів під різні вантажі та різні умови перевезення.

Виникла нова технологія доставки вантажів – мультимодальне перевезення. Суть методу в тому, що вантаж у процесі доставки від місця відправлення до місця отримання може перевозитися різними видами транспорту, проте усі такелажні роботи, перевалка з одного виду транспорту на інший і складування проводяться з контейнерами. Сам вантаж залишається недоторканим.

З метою оптимізувати вантажно-розвантажувальні роботи для різних типів або груп товарів використовують спеціалізовані контейнери. Вони різняться між собою за розмірами і формою, конструкційними особливостями і функціоналом.

Класифікація за розмірами

Для ідентифікації контейнерів існує міжнародний стандарт ISO 6346:1995. Він унормовує їхні розміри, призначення та конструкційні особливості. За розмірами контейнери поділяються на 4 види:

  • Стандартні 20-футові — 6058 х 2440 х 2600 мм (ДхШхВ);
  • 40-футові — 12192 х 2440 х 2600 мм;                
  • Високі 40-футові — 12192 х 2440 х 2900 мм;      
  • 45-футові — 13600 х 2500 х 2900 мм.

Залежно від влаштування корпусу контейнери бувають відкриті та закриті. Закриті, своєю чергою, підрозділяються на герметичні та негерметичні. У закритих контейнерах перевозять товари в коробах, баулах або іншій тарі, розміри якої дають змогу завантажувати їх усередину контейнера через завантажувальні двері. У закритих контейнерах можна також перевозити промислове обладнання та меблі, будматеріали та автомобілі. У відкритих контейнерах перевозять великогабаритні вантажі, такі як верстати, будівельна техніка, великі нероз’ємні конструкції. 

Маркування контейнерів

У масштабах глобальних вантажоперевезень, морськими суднами, залізницею та автошляхами в контейнерах перевозять найрізноманітніші вантажі. З урахуванням того факту, що багато вантажів вимагають особливих умов перевезення, вантажно-розвантажувальних робіт і зберігання, розроблено міжнародне маркування тари. Маркування у вигляді цифр і абревіатур наносять на передню стінку контейнера. Ці написи несуть найважливішу інформацію про контейнер: призначення, приналежність та тип вантажу.

Найпоширеніші позначення:

  • ST (Standard), DV (Dry Van) і GP (General Purpose) — універсальні стандартні контейнери за ISO 6346:1995; 
  • HC (High Cube) — збільшеної висоти;
  • PW (Pallet Wide) — збільшеної ширини;
  • HT (Hard Top) — зі сталевим дахом, що відкривається;
  • OT (Open Top) — з брезентовим верхом;
  • FR (Flat Rack) і PL (Platform) — платформенного типу;
  • UP (Upgraded) — збільшеної міцності.

Крім того, у маркуванні вказують код власника, код ідентифікації обладнання, серійний номер і контрольне число:

  1. Три латинські літери на початку маркування позначають код власника, зареєстрований у міжнародній організації BIC (Bureau International de Containers);
  2. Четверта буква маркування (одна з чотирьох букв латинського алфавіту: U, J, Z, R) – ідентифікаційний код категорії обладнання: 
    • U — вантажні контейнери;
    • J — знімне обладнання для контейнерів;
    • Z — трейлери та вантажні шасі;
    • R — рефрижератори.
  3. Шестизначне число — серійний номер контейнера, зареєстрований у Бюро BIC;
  4. Контрольне число — підтверджує дійсність коду власника.

У написі маркування також може бути вказано код приналежності контейнера до певної країни та інформація про розмірність вантажної одиниці.

Види контейнерів

Для індустрії вантажоперевезень розроблено і виробляють кілька видів контейнерів. Їх класифікація за призначенням заснована на видах вантажів, для транспортування яких мають бути створені найзручніші та найбезпечніші умови. 

Стандартний сухий контейнер. Призначений для вантажів, які не потребують особливих умов перевезення і зберігання. Це жорстка сталева конструкція з двостулковими дверима в торцевій стінці. Система вентиляції не передбачена. Розмірний ряд: 20, 40 і 45 футів.

Вентильований контейнер.

Це модифікація суховантажного контейнера, оснащена обладнанням для природної або примусової вентиляції. Позначають такі контейнери маркуванням Ventilated Container, VC або VT.

Рефрижератор. Призначений для перевезення охолоджених і заморожених продуктів, а також медикаментів і хімічних речовин, що вимагають особливого температурного режиму зберігання. Такий вид контейнера оснащений холодильною установкою для підтримки необхідного температурного режиму в діапазоні від – 35 до + 30 градусів С. Вона живиться енергією від бортової електромережі. Корпус контейнера-рефрижератора виконаний зі сталевого листа, обшитого гофрованим листом. Стінки, підлога і стеля покриті теплоізоляційним матеріалом. Теплоізоляція стандартних рефрижераторів настільки ефективна, що в деяких випадках допускається транспортування охолодженої та замороженої продукції без використання бортової холодильної установки. 

Виробляють кілька варіантів рефрижераторних контейнерів: 20- і 40-футові, стандартної та підвищеної висоти. Їхні кодові позначення: RE, RS, RT.

Термоізольований контейнер.

Це енергонезалежний модуль модального вантажоперевезення. Він не обладнаний холодильною установкою і не потребує бортової електромережі. Необхідні умови зберігання вантажів забезпечуються за рахунок герметичності вантажної кабіни і посиленої теплоізоляції її стінок. Внутрішній об’єм такого виду 20-футового контейнера зменшений: 26,3 м3. Вантажопідйомність не перевищує 16 тонн. Маркують такі контейнери літерами HI, HR.

Контейнер із відкритим (знімним) верхом.

Цей модуль призначений для перевезення вантажів, які не вписуються в габарити завантажувальних дверей. Вантаж завантажують зверху, а потім накривають брезентом, м’яким пластиком або штатною жорсткою плитою, яку знімають перед завантаженням і вивантаженням. Розмірний ряд: 20- і 40-футові конструкції. Контейнери маркують написами: Open Top Container (OT), Hard Top Container (HT).

Контейнер для насипних вантажів.

Призначений для перевезення сипучих матеріалів без тари або пакування, і оснащений спеціальними пристосуваннями для їхнього завантаження і вивантаження. Зерно, пісок, цемент, інші матеріали навантажують у контейнер навалом або закачують насосами. Вивантажують гравітаційним способом або відкачують. Зовнішні розміри таких контейнерів відповідають стандарту ISO. Маркування: BU і BK.

Контейнер-платформа.

Це контейнер з демонтованими стінками і дахом, призначений для транспортування негабаритних нерозбірних вантажів. Якщо габарити вантажу вкладаються в ширину контейнера, але перевищують його довжину, передбачені конструкції з відкидними торцевими стінками. Розміри контейнера-платформи стандартні: 20 і 40 футів. Маркування: Flatrack Container (FR, FC, PL і FB).

Танк-контейнер.

До появи мультимодальних вантажоперевезень у контейнерах стандарту ISO тверді матеріали та генеральні вантажі перевозили в пакованнях, а рідкі речовини – в каністрах і бочках, які поміщали в контейнері. Наливні вантажі перевозили в спеціальних цистернах великої місткості. Такий спосіб не вписався в технології мультимодального перевезення. Це призвело до створення танк-контейнерів. 

Конструкція танк-контейнера являє собою сталеву раму, зовнішні розміри якої вписані в габарити 20-футового контейнера і відповідають стандарту ISO. Усередині рами встановлена сталева цистерна – танк. Існує кілька різновидів ємностей – під вантажі з різними характеристиками і різними вимогами до умов перевезення. Танки можуть виробляти з подвійними стінками з особливо міцної нержавіючої сталі, з посиленими теплоізоляційними властивостями. Внутрішній об’єм ємності може бути розділений на кілька секцій. У конструкції танк-контейнера є пристосування для підігріву або охолодження речовин, що перевозять. Обсяг цистерни варіюється в межах 17,5 – 30 тисяч літрів, вантажопідйомність – до 20,5 тонн. Маркування – Tank Container (TC або TK).

Для зручності перевантаження рами танк-контейнерів оснащені петлями і прорізами під такелажні захвати вантажопідйомних механізмів.

Відкрити чат
1
💬 Вам допомогти?
Вітаю 👋
Що веземо?