Контейнерний термінал – не нове поняття. По суті, це великий механізований робочий майданчик і склад для обробки морських контейнерів (TEO). Цей термін зберігся з того часу, коли вантажоперевезення здійснювалися переважно кораблями-контейнеровозами.
З приходом нової технології доставки товарів на далекі відстані – контейнерне мультимодальне перевезення – виникли нові вимоги до влаштування, обладнання та роботи терміналів. Для контейнерів було розроблено єдиний для всіх країн світу стандарт ISO, а термінал перетворився на елемент нової логістики, призначений для перевантаження, сортування, зберігання та обслуговування контейнерів (зокрема – танк-контейнерів) усіх типів.
Єдиний стандарт ISO розроблено з таким розрахунком, що контейнери морського перевезення ідеально підходять для подальшого транспортування залізничним і автомобільним транспортом до пунктів призначення.
Контейнерний термінал
Для чіткого розуміння роботи контейнерного терміналу потрібно ознайомитися зі схемою логістичних процесів, які в ньому відбуваються.
Судно-контейнеровоз приходить у порт призначення і стає під розвантаження. Контейнери розвантажують, сортують, видають одержувачам або перевантажують на авто- і залізничні платформи для подальшого транспортування.
Контейнерний термінал не обов’язково має бути частиною морського порту. Його можна обладнати в будь-якій частині країни на суходолі. У будь-якому разі – це багатофункціональний комплекс для оперативного оброблення вантажів, ремонту та сертифікації контейнерів, оформлення митної та іншої необхідної документації. Усі процеси і роботи регламентовані міжнародними правилами і законами тих країн, де термінали розташовані.
Характерна особливість будь-якого сучасного терміналу – високий рівень автоматизації. Для обробки контейнерних вантажів застосовують автоматичні транспортні машини, навантажувачі, штабелери, все, аж до рейкових і мостових кранів. Устаткування підприємства розраховане виключно під контейнери стандарту ISO, що дає можливість приймати, перевантажувати й обслуговувати їх у будь-якій країні, за мінімальних витрат коштів і часу.
Після розвантаження порожні контейнери відправляють на сортувальну ділянку і завантажують новою партією товарів. У глобальній системі перевезення вантажів завжди знайдеться попутний вантаж і перегін порожніх контейнерів практично виключений.
Термінали за призначенням
Великі контейнерні термінали мають можливість здійснювати всі види діяльності одночасно: навантажувально-розвантажувальні роботи, сортування, ремонт, складування тощо. До їхньої інфраструктури можуть входити всі види магістралей: морські, річкові, авто- і залізничні, або тільки деякі з них. Але є й термінали, розраховані на менш широке коло завдань:
- Термінали, орієнтовані на вантажні операції тільки всередині країни;
- Термінали, призначені виключно для обслуговування цистерн і рефрижераторів, для забезпечення логістики небезпечних вантажів;
- Термінали відомчого призначення, що обслуговують окремі підприємства та торгово-промислові групи. На відміну від терміналів загального користування вони можуть працювати не тільки зі стандартними контейнерами, а й зі спеціалізованими, під конкретний вид продукції.
Під час будівництва терміналів враховують такі логістичні особливості, як обсяги продукції, що виробляють та переробляють в даному регіоні, особливості вантажних потоків, схему автомобільних і залізничних шляхів.
Контейнерні термінали будують у великих містах і регіональних економічних центрах. Окремі великі підприємства обзаводяться власними терміналами, що дає змогу здешевити логістику і спростити митні та інші формальності.
Контейнерні термінали з’явилися в середині минулого століття внаслідок виникнення технології мультимодального перевезення. Вони дали змогу швидко впорядкувати та інтенсифікувати вантажні потоки по всьому світу. Переваги та перспективи цього виду доставки вантажів на далекі відстані так швидко стали очевидними, що парк контейнерів і контейнеровозів щорічно збільшується на десятки відсотків.