Отже, INCOTERMS — це визначення правил, які регламентують вантажні перевезення всередині країни та за її межами в правовому полі.
- FCA – франко перевізник;
- EXW – франко завод;
- CPT – перевезення оплачено до;
- CIP – перевезення і страхування оплачені до;
- DAT – доставлено на термінал;
- DPU – доставлено в пункт із розвантаженням;
- FOB – франко борт;
- FAS – франко вздовж борту судна;
- CFR – вартість і фрахт;
- CIF – вартість, страхування і фрахт.
INCOTERMS регламентують умови організації перевезення товарів і оплати транспортних витрат, а також визначають момент переходу відповідальності та права власності від вантажовідправника до одержувача.
EXW
Умови EXW (Ex Works — франко фабрика) визначають момент переходу ризиків і права власності.
Ризики і право власності переходять від продавця (відправника) до покупця під час приймання товару на фабриці або складі готової продукції.
Продавець: виробляє продукцію в обумовленій кількості, упаковує, маркує і передає її разом із супровідними документами покупцеві. На цьому його відповідальність закінчується.
Також і в разі морського перевезення на умовах EXW. Відповідальність відправника закінчується після того, як він завантажив товар у контейнер.
Усі ризики та витрати з транспортування вантажу від фабрики або складу відправника до пункту призначення, а також витрати з митного оформлення вантажу під час експорту лягають на покупця.
CFR і CIF
Умови CFR (Cost and Freight – вартість і фрахт) регулюють права сторін договору купівлі-продажу в разі морського перевезення товарів. На цих умовах відправник і одержувач розподіляють між собою ризики і витрати з транспортування товарів, зокрема, на митне оформлення.
Ризики і витрати переходять від продавця до покупця не одномоментно, а на різних етапах доставки.
Відповідно до умов CFR продавець зобов’язаний:
- Зафрахтувати судно;
- Упакувати, промаркувати і доставити товар у порт з усіма необхідними документами;
- Завантажити товар на судно;
- Провести експортне оформлення вантажу;
- Інформувати покупця про прибуття судна з товаром у порт призначення.
Покупець оплачує повну вартість товару, а також витрати з митного оформлення для імпорту, за навантажувально-розвантажувальні роботи в порту призначення і за перевезення вантажу з порту до місця призначення.
Умови CIF (Cost, Insurance and Freight – вартість, страхування і фрахт) ідентичні базису CFR і містять додатковий пункт: за умови обов’язкового страхування вантажу обов’язки з його оформлення та оплати бере на себе продавець.
CPT і CIP
Умови CPT (Carriage Paid To – перевезення оплачене до) визначають момент переходу ризиків та особливості переходу прав власності від продавця до перевізника.
Функцію перевізника, а також відповідальність за товар, що перевозиться, може взяти на себе фізична або юридична особа, яка надає транспортні послуги, а також агент, ангажований покупцем для забезпечення перевезення товару.
Терміни CPT і CIP можуть використовуватися для перевезення будь-яким видом транспорту.
Відповідно до умов CPT продавець бере на себе зобов’язання власним коштом доставити товар і необхідні транспортні документи перевізнику або агенту, призначеному продавцем для виконання перевезення, оплатити і забезпечити оформлення вантажу для експорту.
Перехід ризиків відбувається в момент передачі товару перевізнику. Відповідальність продавця за збереження товару закінчується.
Перехід ризиків і права власності оформляється документально і разом з датою передачі фіксується в товарно-транспортній накладній.
Покупцеві залишається оплатити повну вартість товару і покрити витрати з імпортного оформлення.
Умови CIP (Carriage and Insurance Paid to), крім тих, що передбачені терміном CPT, закріплюють за продавцем оплату страховки вантажу. Продавець повинен оформити страховку, що покриває хоча б мінімальні ризики транспортування вантажу до місця призначення.
DAP
Умови DAP (Delivered At Place – поставка в місце призначення) визначають порядок переходу ризиків і прав власності від продавця до покупця товару. Ця умова застосовна до будь-якого способу перевезення.
Відповідно до терміна DAP продавець несе відповідальність за вантаж до його доставки до місця призначення.
Продавець зобов’язаний доставити вантаж до місця призначення, сплативши транспортні та навантажувальні витрати, в тому числі – щодо забезпечення митного експортного оформлення.
Продавець несе ризики втрати або пошкодження товару під час транспортування до місця призначення.
Покупець бере на себе ризики за вантаж з моменту прибуття вантажу в пункт призначення в готовому для розвантаження вигляді. Він також бере на себе витрати з розвантаження та митного імпортного оформлення товару.
DDP
Термін DDP (Delivered Duty Paid – поставка з оплатою мита) – це умови доставки, згідно з якими продавець (вантажовідправник) несе максимальну відповідальність за товар. Він бере на себе всі ризики за втрату або псування вантажу під час його транспортування до пункту призначення.
Продавець несе витрати з оплати митного експортного оформлення в країні відправлення та імпортного – у країні призначення і в третіх країнах у разі транзиту, а також забезпечує оплату податків та інших зборів, пов’язаних із перевезенням вантажу.
Продавець покриває витрати із завантаження товарів на транспортний засіб, а також – якщо таке прописано в договорі, – з вивантаження товарів.
Продавець несе витрати з оформлення страховки на вантаж, якщо така буде потрібна.
Відповідальність продавця (вантажовідправника) закінчується лише після прибуття вантажу в пункт призначення.
DPU і DAT
Умови DPU (Delivered At Place Unloaded – доставка на місце з вивантаженням) зобов’язують продавця здійснити розвантаження товару після доставки його в пункт призначення.
Термін DAT конкретизує: продавець вважається таким, що виконав свої зобов’язання лише після доставки і вивантаження товару на терміналі.
Обидва терміни DPU і DAT можуть бути використаними під час перевезення вантажів будь-яким видом транспорту.
Продавець зобов’язаний:
- Своїм коштом завантажити товар в транспортний засіб, доставити і розвантажити в пункті доставки;
- Сплатити митні витрати на оформлення експорту товару.
Після доставки і вивантаження товару в пункті призначення всі ризики за подальше транспортування і права власності переходять до покупця.
FCA
Термін FCA (Free Carrier – франко перевізник) визначає умови переходу ризиків і права власності від продавця до покупця.
Відповідно до умов FCA продавець бере на себе витрати з митного оформлення для експорту і несе ризики за товар:
- до моменту завантаження товару на транспортний засіб перевізника або
- після доставки товару в місце завантаження на транспортний засіб перевізника.
Після передачі перевізнику товару та інвойсу ризики і право власності переходять до покупця.
Покупець зобов’язаний:
- Оплатити вартість товару;
- Оплатити митне оформлення товару для імпорту;
- Прийняти на себе витрати і ризики щодо подальшого транспортування вантажу в місце призначення.
До переліку умов поставки FCA INCOTERMS 2020 було додано пункт у розділі морських перевезень: у разі коли витрати з організації транспортування несе покупець, він може узгодити з перевізником питання про видачу бортового коносамента, що буває необхідним для акредитивів. Цей документ має містити відомості про завантаження товару на судно в конкретній країні, а також відмітку про те, що товар завантажено для перевезення в межах цієї конкретної країни.
FOB
Термін FOB (Free On Board – безкоштовно на борт судна) використовується тільки для водного транспорту. Він регулює відносини між продавцем і покупцем таким чином, що витрати з оплати основного перевезення товару лежать на покупцеві.
Продавець зобов’язаний:
- Доставити упакований і промаркований товар на борт судна в обумовлений строк;
- Надати супровідні документи, рахунок-фактуру, інформацію про правила перевезення;
- Оформити вантаж для експорту і повідомити покупця про факт навантаження товару на судно.
Відповідно до умов FOB перехід ризиків і права власності відбувається після розміщення вантажу на борту судна. Всі подальші витрати і ризики з транспортування товару в порт призначення і далі, на склад, а також витрати з оформлення товару для імпорту лягають на покупця.
Покупець зобов’язаний своєчасно надати продавцю дані про судно (назва, порт) і оплатити партію товару відповідно до умов договору купівлі-продажу.
FAS
Умови поставки FAS (Free Alongside Ship – франко вздовж борту судна) належать до групи термінів, що регулюють транспортування вантажів водним транспортом.
Відповідно до правил FAS перехід ризиків і права власності відбувається в момент доставки товарів вантажовідправником у зафіксовані в договорі строк і місце (на пристань, до причалу або до борту баржі).
На вантажовідправнику лежить обов’язок:
- Доставити партію товару із супровідними документами в порт або до причалу, до борту баржі;
- Оформити документацію для експорту товару й сплатити митні збори;
- Сповістити вантажоодержувача про доставку товару і надати відповідний документ.
На вантажоодержувачі лежить обов’язок:
- Організувати та оплатити доставку товару з порту відвантаження, а також покрити транспортні витрати з розвантаження доставленого вантажу і перевезення в кінцевий пункт призначення;
- Надіслати вантажовідправнику повідомлення про дату і місце навантаження, найменування судна;
- Сплатити повну вартість товару згідно з отриманою транспортною накладною;
- Сплатити митне оформлення товару для імпорту.