Навіщо судновласники заходять в сектор вантажного авіаперевезення

COVID-19 давно минув, але міжнародні перевезення досі відчувають на собі його наслідки. Пандемія викликала серйозні порушення у світових ланцюгах постачання. Дефіцит порожніх контейнерів спричинив різке зростання попиту і багато клієнтів заявили про готовність до доставки товарів транспортною авіацією.

Судновласники, природно, вирішили терміново диверсифікувати способи доставки товару з Китаю до Америки та Європи та у зворотному напрямку, аби не давати заробляти в своєму сегменті стороннім операторам. Вони зайшли до сектору авіаційного вантажоперевезення.

До того ж йдеться не просто про придбання вантажних літаків. Судновласники пішли на придбання авіакомпаній цілком і створення в структурі свого бізнесу власних авіаційних підрозділів, а також стратегічне партнерство з найбільшими повітряними перевізниками.

Так, наприклад, Mediterranean Shipping Company уклала угоду з американським перевізником Atlas Air на експлуатацію чотирьох вантажних літаків Boeing 777-200 на умовах ACMI (літаки разом з екіпажем, службою технічної підтримки та страхуванням) і створила дочірню компанію MSC Air Cargo, що перевозить вантажі між Європою та Європою. Тобто MSC зробила ставку на створення стратегічних партнерств. А з іншого боку компанія придбала і авіакомпанію – Ali Cargo Airlines, яка має сертифікат експлуатанта (AOC) і спеціалізується на міжконтинентальному вантажоперевезенні. Для цієї компанії MSC придбала один Boeing 777 Freighters – п’ятий транспортний Боїнг у парку MSC Air Cargo.

Інший крупний оператор, французька компанія CMA CGM, оголосила інформацію щодо своїх планів стосовно вантажного авіаперевезення ще у березні 2021 року. На старті компанія мала чотири Airbus A300-200F, потім поповнила парк двома лайнерами Boeing 777 Freighters та замовила ще два.

До речі, транспортний лайнер Boeing 777 Freighter – одна з найпопулярніших моделей на ринку контейнерних перевізників. Літак відрізняється великою дальністю польоту та максимальною корисною вантажопідйомністю – 107 тонн.

Компанія пов’язала регулярними рейсами американські Чикаго та Атланту з Парижем та іншими європейськими містами.

У тому ж 2021 році CMA CGM придбала 30% акцій Groupe DUBREUIL Aéro і вклала 50 млн. євро в групу авіакомпаній (Air Caraïbes, French Bee), що експлуатує 14 далекомагістральних транспортних лайнерів вантажопідйомністю від 15 до 25 тонн.

У 2022 році CMA CGM придбала 9% акцій Air France-KLM, уклавши з ними договір про стратегічне партнерство. Було ухвалено рішення щодо спільного продажу міжнародних транспортних послуг.

На початку 2024 року CMA CGM Group у повідомленні про результати фінансової діяльності підтвердила актуальність обраної стратегії та заявила про намір подальшого розширення парку транспортних лайнерів. А в серпні 2024 року компанії CMA CGM AIR CARGO заявила про відкриття нового тихоокеанського маршруту: Гонконг – Чикаго з технічною зупинкою в Анкориджі та Чикаго – Гонконг через Сеул.